جلیل جباری در جریان بازدید از نمایشگاه آداب و سنن مناطق کردنشین بوکان افزود: بر اساس آمارهای موجود بیش از 42 هزار نفر گردشگر از جاذبه های گردشگری این استان در ایام تعطیلات نوروزی بازدید کرده اند.

وی بیان کرد: این گردشگران از موزه های 11 گانه آذربایجان غربی از جمله موزه شهرستان های نقده، خوی، کاغ موزه باغچه جوغ، پایگاه های میراث جهانی و پایگاه های ملی از جمله تپه باستانی حسنلو، قره کلیسا و مجموعه تاریخی تخت سلیمان به همراه بسیاری از بناهای تاریخی و فرهنگی استان بازدید کرده اند.

جباری ادامه داد: جاذبه های طبیعی و تفرجگاه های استان از جمله غار آبی سهولان در شهرستان مهاباد، دریاچه مارمیشو و دیگر جاذبه های طبیعی استان نیز شمار زیادی بازدید کننده داشته که این امر نیز نشان از علاقه مندی مردم به جاذبه های طبیعی است.

وی گفت: یکی از وظایف ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در هر استان نظارت مستمر بر کیفیت خدماتی است که در اختیار مسافران قرار می گیرد که این نظارت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل تعزیرات و استانداری صورت می گیرد.

جباری اضافه کرد: در همین راستا نیز 900 مورد بازدید و بازرسی از مراکز عرضه و مراکز ارائه کننده خدمات گردشگری در استان صورت گرفته است.

جباری ادامه داد: امسال برای تشویق مهمانان برای سفر به آذربایجان غربی فضاهای جدیدی برای بازدید مسافران و گردشگران که در سال های قبل وجود نداشت، ایجاد و بازسازی شد که مهمترین آنها خانه انصاری در ارومیه، مدرسه هدایت و خانه تیموری در ماکو بود.

وی در خصوص بیشترین مکان هائی که در استان امسال مورد بازدید مسافران قرار گرفت، اظهار کرد: کاغ موزه باخچه جوغ در شمال استان، غار آبی سهولان و مجموعه تخت سلیمان در جنوب استان و مسجد مطلب خان در شهر خوی و مجموعه تاریخی دژ بسطام در چایپاره به ترتیب دارای بیشترین بازدید کننده در سطح استان بودند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در راستای دسترسی بیشتر مسافران نوروزی به صنایع دستی استان و نیز بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی نیز بازارچه ها و نمایشگاه هائی در سطح استان در این ایام راه اندازی شد.

وی در خصوص تعداد گردشگران نوروزی نیز گفت: از ابتدای آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون 159 هزار و 500 گردشگر و مسافر از اقصی نقاط کشور وارد این استان شده و اسکان یافته اند که این امر نسبت با مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای یک هزار و 517 اثر، بنا و محوطه تاریخی است که سالانه گردشگران خارجی و داخلی بسیاری از این آثار بازدید می کنند.