عبدالله ناصری در گفت و گو با تابناک مطرح کرد،
عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان و عضو بنیاد باران در گفت و گو با تابناک با گفت: اینکه واقعیت این است که مردم در ایران علاوه بر دغدغه های اقتصادی و اجتماعی، مطالبه ای دارند به نام آرامش و تعامل. آنها پرهیز از مناقشات چند سال دیگر را به عنوان خواسته ای مهم طرح می کنند و اگر در ادامه راه مجلس البته با حفظ ماموریت نظارتی اش، همراهی مناسبی با دولت داشته باشد.
کد خبر: ۳۲۲۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳ 02 November 2016

دانش آشتیانی، سلطانی فر و صالحی امیری سه چهره ای بودند که در سال 92 توسط مجلس نهم برای وزیر شدن با رای عدم اعتماد مواجه شدند، در مجلس دهم با رای قابل قبولی به قطار کابینه پیوستند تا ذهن جامعه اینطور نتیجه گیری کنند که قوای مجریه و مقننه از این پس قرار را بر همراهی و تعامل خواهند گذاشت.

به گزارش«تابناک»، در این راستا عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان و عضو بنیاد باران در گفت و گو با تابناک با گفتن اینکه واقعیت این است که مردم در ایران علاوه بر دغدغه های اقتصادی و اجتماعی، مطالبه ای دارند به نام آرامش و تعامل. آنها پرهیز از مناقشات چند سال دیگر را به عنوان خواسته ای مهم طرح می کنند و اگر در ادامه راه مجلس البته با حفظ ماموریت نظارتی اش، همراهی مناسبی با دولت داشته باشد.

در ادامه متن کامل گفت و گو را مشاهده می نمائید:

*سه چهره ای که در مجلس نهم در اخذ رای اعتماد ناکام بودند، با رای مجلس دهمی ها به قطار دولت یازدهم راه پیدا کردند. این اتفاق حاوی چه پیام سیاسی ای برای دولت روحانی است؟

اینکه سه گزینه پیشنهادی، مخصوصا آقای دانش آشتیانی با رای اعتماد مجلس روبرو شدند، باعث ایجاد فضای همصدایی بین قوای مجریه و مقننه است و دقیقا به همین دلیل حسن روحانی و همکارانش از این پس می توانند نسبت به همراهی مجلس نشنینان بیشتر از قبل حساب کنند. همچنین باید گفت که این مساله در حالی نوعی امیدواری در فضای جامعه به وجود آمده است که در روزهایی که مجالس سه گانه هفتم تا نهم روی کار بودند، به مثابه یک آروز بود. چون در آن ایام نسبت به "ضرورت تعامل مجلس و دولت" کاملا بی توجهی میشد و به همین دلیل هزینه های زیادی به کشور تحمیل شده بود. اما حالا بذر امید پاشیده شده است و مجلس دهم اولین گام همکاری را برداشت. البته این توضیح هم لازم است که مجلس نشینان هم به همین میزان از دولتی ها انتظار دارند تا با قوه مقننه همکاری لازم را داشته باشند. مخصوصا در حوزه سه وزارت خانه ای که از مجلس دهم رای اعتماد گرفتند، چون هر سه وزارت خانه بخش قابل توجهی از جامعه را در بر می گیرند و مهم است که چه نوع عملکردی از خودشان به نمایش بگذارند. همچنین وزیران جدید باید بدانند که سیاست ها و نوع فعالیت شان بیشتر از سایر وزرا در معرض قضاوت نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.

*فضای تعاملی به وجود آمده، باعث می شود تا رای دهندگان 7 اسفند94 ترغیب شوند تا رای خود را در 29 اردیبهشت 96 هم تکرار کنند؟

قطعا همینطور است. به هر حال واقعیت این است که مردم در ایران علاوه بر دغدغه های اقتصادی و اجتماعی، مطالبه ای دارند به نام آرامش و تعامل. آنها پرهیز از مناقشات چند سال دیگر را به عنوان خواسته ای مهم طرح می کنند و اگر در ادامه راه مجلس البته با حفظ ماموریت نظارتی اش، همراهی مناسبی با دولت داشته باشد، موجب این خواهد شد تا مردم برای ماندگاری فضای مطلوب فعلی به دست آمده در اردیبهشت 96 دوباره به صندوق های رای هجوم برده و حسن روحانی را برای 4 سال دیگر در پاستور ماندگار خواهند کرد. البته باید این نکته یادآور شویم تا مثلا لازم است تا آقای دانش آشتیانی مسایل و ابهامات صندوق ذخیره فرهنگیان را روشن کند و دولت هم مشکلات و تهدیدهای فعلی را به کمترین حالت ممکن خود برساند.

دانش آشتیانی ابهامات صندوق ذخیره فرهنگیان را روشن کند/ وزیر ارشاد کارش از همه سخت تر است! 

*به نظر می رسد، صالحی امیری وزیر ارشاد و فرهنگ کار مشکل تری داشته باشد؟

خب! ایشان جایگزین جنتی ای شده است که در اذهان عمومی به عنوان یکی از وزیران موفق مطرح بود و دقیقا به همین دلیل باید همه هم و غمش را به کار بگیرد تا به طریقی فعالیت کند که جای خالی جنتی حساس نشود. البته صالحی امیری تا به حال در هر جایی که مسئولیت داشته، توانسته کارنامه قابل قبولی را از خودش بر جای بگذارد.

*گروهی بر این باورند که نباید نسبت به سهم لاریجانی در فضای تعاملی بین مجلس و دولت بی توجه بود.

باید گفت که نمایندگان آزادی عمل و استقلال رای دارند و خودشان تصمیم می گیرند که در هر مبحثی رای منفی بدهند یا مثبت. اما تجربه مجلس هفتم و نوع مدیریت پر اشکالی که رییس اش داشت، ما را به این نتیجه مشخص می رساند که علی لاریجانی رییسی مقتدر و منطق مدار است که به همین دلیل شاهد اینیم که مجلس دهم مجلسی کارآمد شده و به همین دلیل تاکید داشت که هوشمندی و نوع مدیریت آقای لاریجانی قابل تقدیر است.

*برای سئوال آخر؛ قبول دارید، اینکه نماینده مخالف به راحتی کذب گویی می کند و نماینده موافق "نماز خواندن دوستش را برای وزیر پیشنهادی" دلیلی کافی برای اعتماد به او می داند، تحرکاتی است که نمی توان به راحتی با آنها کنار آمد؟

این مسایل نباشد، بهتر است. اما این را هم باید در نظر بگیرید که این نوع رفتارها و اظهارنظرها در مجالس سه گانه هفتم تا نهم شدیدتر بود و در مجلس دهم به ندرت مشاهده می شود و دقیقا به همین دلیل آقای دانش آشتیانی با وجود برخی از رفتارها به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود. البته ریاست مجلس هم همه تلاشش این است تا فضایی در بهارستان به وجود آید که چنین رفتارهایی تکرار نشود یا اقلا به کمترین حالت ممکن خود برسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار