فرماندار سلماس به آغاز طرح واگذاری شهرک گلخانه ای 'درشک' این شهرستان به دانش آموختگان کشاورزی اشاره کرد و گفت: این گلخانه در زمینی به مساحت 57 هکتار و با 40 میلیارد ریال اعتبار ایجاد شده است.
کد خبر: ۳۵۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴ 30 December 2016
فرماندار سلماس به آغاز طرح واگذاری شهرک گلخانه ای 'درشک' این شهرستان به دانش آموختگان کشاورزی اشاره کرد و گفت: این گلخانه در زمینی به مساحت 57 هکتار و با 40 میلیارد ریال اعتبار ایجاد شده است.


به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی در سلماس ، مسعود حاجی علیلو روز چهارشنبه در جلسه نحوه واگذاری واحدهای شهرک گلخانه ای درشک این شهرستان افزود: این طرح هم اکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
به گفته وی با واگذاری 30 درصد این شهرک به فارغ التحصیلان کشاورزی موافقت شده است و در فاز اول برای 130 نفر به طور مستقیم و 400 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.
حاجی علیلو اشاره کرد: در این 57 هکتار شهرک گلخانه ای، حدود 89 واحد گلخانه با متراژ 3 هزار تا 5 هزار متر مربع برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار می شود که هدف ایجاد اشتغال و تلفیق علم و عمل در کنار یکدیگر است.
مدیر شهرک های کشاورزی استان نیز در این جلسه گفت: با تسهیل و هماهنگی که با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است، در طول 3 ماه آینده 30 درصد شهرک گلخانه ای درشک سلماس به فارغ التصیلان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی واگذار می شود.
سعید جفایی افزود: در حال حاضردر سطح استان هفت شهرک گلخانه ای در 500 هکتار از اراضی ایجاد می شود و به زودی علاوه بر شهرک گلخانه ای سلماس، بحث واگذاری این شهرک ها در سایر شهرستان های استان نیز آغاز می شود.
وی از فارغ التحصیلان و علاقمندان بخش کشاورزی که با توان و تخصص خود می توانند در این شهرک گلخانه ای فعالیت کنند، عوت به همکاری کرد و افزود: این علاقمندان می توانند با شرایط مناسبی که در شهرک های کشاورزی استان ایجاد شده است، فعالیت اقتصادی مناسبی آغاز کنند.
به گفته وی دولت نیز با حمایت، همکاری لازم و واگذاری اجاره به شرط تملیک این شهرک ها فرصت استفاده از تحصیلات را در این رابطه به علاقه مندان ایجاد کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز گفت: واحدهای گلخانه ای، دامپروری، پرورش قارچ و گیاه پزشکی برای اخذ پروانه بهره برداری باید یک نفر کارشناس کشاورزی با رشته مرتبط که دارای رتبه و توان لازم باشد، به عنوان مسئول فنی معرفی کنند.
امین آقایی افزود: یکی از الزام های واحدهایی که برای تمدید پروانه مراجعه می کنند نیز معرفی مسئول فنی است و این کار قدم مثبتی در جهت افزایش دانش فنی واحدهای تولیدی کشاورزی و بسترسازی ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی است.
وی با اشاره به صدور پروانه های جدید کشاورزی در استان گفت: از اول ماه جاری پروانه های کشاورزی در استان با سامانه ای که تعریف شده به صورت الکترونیکی صادر می شود و در صدور آن ها زمان و هزینه کاهش می یابد.
وی افزود: با تسهیل در مسیر اخذ پروانه های کشاورزی استان، سرمایه گذاران در این بخش می توانند با کاهش هزینه ها و در کوتاهترین زمان نسبت به صدور پروانه اقدام و با اخذ موافقت های اصولی، پروانه تاسیس و بهره برداری را از طریق این سامانه دریافت کنند.
آقایی گفت: در سال جاری برای 500 نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در حوزه محصولات زراعی و باغی مانند سیب، انگور، گندم، چغندر و ذرت علوفه ای زمینه اشتغال ایجاد شده است واین فارغ التحصیلان به عنوان ناظر فنی در کنار کشاورزان فعالیت دارند.
وی اشاره کرد: با اجرای این برنامه و بدون استفاده از بودجه دولتی، فارغ التحصیلان به عنوان همراه کشاورز سطح پوشش برنامه آموزش ترویجی وضریب نفوذ دانش بخش کشاورزی را افزایش و پس از یک سال زراعی 30 درصد از درآمد حاصله از افزایش تولید کشاورزان را به عنوان حق الزحمه دریافت می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار