آذربایجانغربی با ترکیب جمعیتی مختلف و حضور اقوام متعدد در این استان از یک تنوع قومیتی و حتی مذهبی و دینی برخوردار میباشد.این یعنی وجود پتانسیل بالقوه برای امر پیشرفت استان و ارتقاءجایگاه آن در کشور
کد خبر: ۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲ 21 January 2015

به گزارش تابناک،اخیرا مقاله ایی در سایت ندای ارومیه باعنوان  نقدی بر تفکرات پایتخت نشینان درباره آذربایجان غربی منتشر شد . در این مقاله سعی شده تا مزیتهای استان آذربایجانغربی شمارش شود و نظرات مسئولین در خصوص مزیت این استان قید گردید.اما آنچه در این بین لازم است گفته شود که ناگفته مانده است طرز تفکر و عملکرد مسئولین استان در ادوار مختلف میباشد.

استان آذربایجانغربی با ترکیب جمعیتی مختلف و حضور اقوام متعدد در این استان از یک تنوع قومیتی و حتی مذهبی و دینی برخوردار میباشد.این یعنی وجود پتانسیل بالقوه برای امر پیشرفت استان و ارتقاءجایگاه آن در کشور .

اما مشکل جایی دیگریست،مشکل از آنجا نشات میگیرد که مسئولین مختلف استانی بخش اعظمی از توان خدمتی و دانش خود را صرف پیشرفت استان صرف نمیکنند. درگیریهای شخصی و تا حدودی جناحی،جبهه بندیهای نامحسوس قومیتی- که بصورت بسیار کم اما کارساز- رابطه سالاری بجای شایسته سالاری،طایفه گری ،برخی خوش خدمتی به پایتخت،عدم استفاده از نخبگان استانی ،عدم استفاده از مدیران بومی استان بخشی از تفکراتی است که توان خدمتی را از مسئولین استانی میگیرد.

مسئولین استانی به ندرت به فکر اقدامات وحدت گرا،انگیزشی،شور خدمتی و حس خدمت به مردمان خطه استان میباشند.فردگرای ها،مدیریت با سلایق شخصی همگی موجبات نوعی انجماد در سطح مدیریتی استان ایجاد کرده که بدنبال آن کاهش نرخ خدمات رسانی در بدنه اداری استان و در نهایت عدم پیشرفت مناسب استان را بوجود آورده است.

به همه این مسائل وجود نوعی مافیای قدرت در جذب نیروهای فعال استان که بخشی به دلیل تمامی این مشکلات جلای وطن کرده و در استانهای دیگر و بویژه در مرکز کشور مشغول شده اند باید افزود.مافیایی که اجازه ورود دیگران به حلقه های تشکیل شده مدیریتی و اداری نمیدهد و برخی از کسانیکه قصد خدمت به هم استانیهای خود دارند را پشیمان کرده و از استان میراند.

حال همه این مسائل بگونه های مختلف به سطح مدیریت کلان کشوری کشیده میشود و آنها از جو موجود در استان به نتایج خوبی نمیرسند و در نتیجه مطالبات جدی از سوی مسئولین استانی دریافت نمیکنند و چون درخواستی دریافت نمیکنند اقدام موثری هم انجام نمیدهند.

حال جای سوال اینجاست  وقتی که مدیران کلان کشوری ،مطالبه جدی از سوی مسئولین استانی دریافت نمیکنند و یا برای مطالبات ارائه شده عزمی جدی و اراده ایی آهنین نمیبینند چرا آنها دایه دلسوز تر از مادر به این استان بشوند.

به نظر میرسد گام اول در تغییر نگرش پایتخت نشینان به این استان وحدت مدیریتی در بین مسئولین،عزمی جدی ،اراده آهنین و حل مشکلات داخل مدیریتی استان باشد سپس انتقال مطالبات و نیازهای استان به رده های بالای کشوری و پیگیری آنها به جد و بدور از هرگونه منافع شخصی و یا گروهی و یا قومیتی میباشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار