کد خبر: ۱۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳ 07 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از اروم نيور؛ آذربایجان غربی با داشتن موقعیت کوهستانی، جنگل‌های انبوه، دره‌های سرسبز و رودخانه‌های پرآب، طبیعت بسیار زیبایی دارد که به دلیل عوامل مختلفي مانند کمبود محیط‌بان، قرار گرفتن در نوار مرزی، قطع غیرمجاز درختان، بروز آتش‌سوزی به دلیل کم‌توجهی اهالی و گردشگران و کمبود اعتبارات صیانت از جنگل‌ها، در معرض تهدید و تخریب قرار گرفته است.

در کشور حدود 32 میلیون هکتار بیابان وجود دارد که 20 میلیون هکتار آن تحت تأثیر فرسایش بادی و حدود 7 میلیون هکتار نیز جزء کانونهای بحرانی بیابان زا به شمار می روند که 300 هزار هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه نیز در این زمره قرار دارد.

300 هزار هکتار از زمينهاي اطراف دریاچه ارومیه نیازمند کنترل و عملیات بیابان زدایی هستند که در 100 هزار هکتار اجرای عملیات مربوط به فضای سبز ضروري و در الويت است.

رحمان وهاب زاده در گفت و گوی خبری گفت :درختان نقش غیرقابل اغماضی در ایجاد تعادل و رفع آلودگی های هوا دارند، در دنیا مخصوصا در کشورهای آمریکای شمالی، چین و ژاپن توجه خاصی به جنگل و توسعه فضاهای سبز هم به لحاظ کیفی و هم کمی مي شود ولی متأسفانه در کشور و استان ما علاوه بر اینکه این اتفاق نمی افتد مردم به راحتی جنگلها را تخریب می کنند.

وی با اشاره به بهره برداري های بي رويه انسان از منابع خدادادي و ایجاد چالشهاي زيست محيطي در منطقه افزود: امسال 163 فقره درخت یعنی حدود 4500 اصله درخت در استان سرشاخه زني شده است.

مدير كل منابع طبيعي و آبخیزداری آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص ترويج فرهنگ منابع طبيعي و درختكاري، بايد برنامه ريزيها و سياستگذاريها در راستاي فرمايشات ايشان انجام شود و مردم نیز باید در حفظ جنگل ها و پوشش های گیاهی که متعلق به همه هست کوشا باشند.

وی با بیان اینکه قطع درختان تعادل اکوسیستم را بهم میزند، افزود: با بارندگی در مناطق فاقد پوشش گیاهی احتمال وقوع سیلابهای خاکی و آبی در استان زياد است.

وهاب زاده با بیان اینکه انسانها در تخریب منابع طبیعی نقش مهمی دارند، گفت:مردم باید اهمیت منابع طبیعی تجدید شونده را درک کنندومتأسفانه ما از این موضوع غافلیم و بجاي توسعه این فضاها، آنها را از بین می بریم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا به جنگل طلای سبز می گویند، افزود: جنگل یا پوشش گیاهی در حفظ منابع آب و خاک نقش مهمی دارند و متأسفانه در سالهای اخیر و دهه های گذشته در اثر خشکسالی و بی تدبیری ها و بدون برنامه راهبردی در حفظ و احیای مراتع، منابع طبیعی را از دست دادیم.

مدير كل منابع طبيعي و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: خشکسالی از یک طرف و چرای بیش از حد از طرف دیگر باعث شده اند تا مراتع تبدیل به بیابان شوند.

وی تصریح کرد: با از بین رفتن پوشش گیاهی کانونهای گرد و غبار زیاد می شوند و در حاشیه دریاچه ارومیه مخصوصا در دشت فسندوز میاندوآب، دشت چهاربرج و در ارومیه در سپورغان،عبداله کندی و انگنه و در شهرستان سلماس الان دقیقا دشتی که سالهای گذشته پوشش گیاهی خوبی داشت در اثر چرای بیش از حد به بیابان و کانون ریزگرد تبدیل شده اند.

وهاب زاده با بیان اینکه سازمان منابطع طبیعی اولین سازمانی است که وارد عملیات اجرایی شده، گفت: کانونهای تولید گرد و غبار را شناسایی و در ارومیه در بیش از 200 هکتار عملیات هلالی، کاشت، کپه کاری، بذرپاشی، کودپاشی، قرق و کنترل دامی انجام شده و در سطح استان در حدود 30 هزار هکتار تا پایان سال این عملیات را انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی باعث تبدیل مراتع به بیابان شده اند، افزود: چرای دو و نیم برابری از ظرفیت مراتع باعث تولید ریزگردها و شن های روان شده که این امر تهدید جدی برای استان به حساب می آیند.

وهاب زاده اظهار کرد: در منطقه جبل کندی ارومیه شنهای روان تبدیل به تپه های روان شده اند که می توان خطرات این منطقه را شدیدتر از تیه های شنی منطقه بورالان حساب كرد و در اين زمينه لازم است تا از طريق پوشش گیاهی و حصار و بادشکن از انتشار ریزگردها، شنهای روان و گرد و غبار جلوگيري كرد چرا كه اين خطرات هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ کشاورزی تهدید جدی برای منطقه حساب مي شوند.

مدير كل منابع طبيعي و آبخیزداری آذربایجان غربی با بيان اينكه علاوه بر بحث فرهنگسازی باید از مشارکتهای مردمی نیز در راستاي صيانت از منابع طبيعي استفاده کنیم، اظهار كرد: افزايش استفاده از داروهای گیاهی و ریشه کنی بجاي بوته چینی در ايجاد منطقه فاقد پوشش گیاهی موثر هستند.

وی با تأکید بر اینکه مردم در روز طبیعت از فرسایس آبی و خاکی طبیعت جلوگیری کنند،گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف نظیر قطع درخت یا تصرف اراضی جنگلی مي توانند از طریق شماره تماس 1504 به یگان حفاظت اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار