کد خبر: ۱۳۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳ 30 November 2015

تاکید ابتکار بر ضرورت ایجاد سیستم حسابرسی آب برای دریاچه ارومیه

نشست مشترک هماهنگی اقدامات اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عیسی کلانتری رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و پرویز آراسته و حمید قاسمی مدیران کل محیط زیست استان های آذربایجان غربی و شرقی برگزار شد.

نشت مشترک هماهنگی اقدامات اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عیسی کلانتری رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و پرویز آراسته و حمید قاسمی مدیران کل محیط زیست استان های آذربایجان غربی و شرقی برگزار شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، ابتکار با تاکید بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی و امکان نرم افراز در حوزه حسابرسی آب برای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: تقویت زیرساخت‌ها و امکانات در این حوزه، کمکی موثر در راستی آزمایی و سنجش میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه است.

معاون رئیس جمهور تاسیس مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه را یکی از راهکارهای مهم برای بهره وری بیشتر از امکانات و دستاوردهای پژوهشی، همچنین کاربردی کردن فعالیت های این حوزه، پایش مخاطرات طبیعی و پژوهش و ارتقای دانش و آگاهی در خصوص دریاچه ارومیه دانست و خاطرنشان کرد: این مرکز باید امکان حضور و فعالیت تمام مراکز دانشگاهی، اساتید، متخصصان، کارشناسان و حتی سمن های این حوزه را فراهم کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پایش و آینده پژوهی ایجاد فرصتی برای استفاده از تجربیات و دانش کسب شده در مسیر احیای دریاچه ارومیه برای سایر تالاب ها و دریاچه های کشور است.

عیسی کلانتری رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه نیز هدف از این نشست را توانمندسازی ادارات کل محیط زیست استان های مرتبط برای انجام وظایف قانونی در برنامه ملی احیای دریاچه ارومیه از طریق رفع مشکلات و چالش های انسانی و اعتباری برشمرد.

کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ برخورداری از جایگاه نظارتی و حاکمیتی باید مطالباتی جدی از سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های اجرایی دخیل در امر احیای دریاچه ارومیه همچون وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و استانداری ها داشته باشد.

وی افزود: ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه آمادگی دارد تا از طریق رفع موانع انسانی و اعتباری به سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ جایگاه مالکیتی خود بر دریاچه ارومیه یاری رساند.

رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه یکی دیگر از خواسته‌های ستاد از سازمان حفاظت محیط زیست را مراقبت از بخش غیرقابل احیای دریاچه ارومیه در مقابل تعدی ها و زمین خواری ها دانست.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، این جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید، نظر به ضرورت هماهنگی بین دو نهاد و با توجه به مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه تشکیل و مباحث مربوط به اعتبارات و تامین آن، ضرورت تجمیع داده ها، لزوم پیگیری حق آبه دریاچه ارومیه با تاکید بر ایجاد سیستم حسابرسی آب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.همچنین مدیران کل محیط زیست دو استان آذربایجان غربی و شرقی به ارائه گزارش فعالیت های خود برای احیای دریاچه ارومیه پرداختند.


شهردارارومیه برتوسعه مناسبات با اقلیم کردستان عراق تاکید کرد

شهردارارومیه گفت:شهرداری ارومیهاز توسعه متقابل همکاری با این اقلیم در تمامی زمینه های فرهنگی، افتصادی و گردشگری استقبال می کند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی محمد حضرت پور ، در دیدار با نوروزمولود محمد ، وزیر شهرداری و گردشگری اقیلم کردستان عراق و هیات همراه با اشاره به اشتراکات مذهبی و قومی شهر ارومیه و استان اربیل عراق ، گفت: استفاده از تجربیات بکار رفته در مدیریت شهر، شناساندن ظرفیت های گردشگری، صنعتی ، سرمایه گذاری، صنایع دستی دو طرف و تقویت رفت و آمد های گردشگری دو شهر می تواند سر فصل همکاری مشترک شهرداری ارومیه و اقلیم کردستان عراق باشد .

شهردار ارومیه با اعلام آمادگی انتقال تجربیات شهرداری ارومیه به استان اربیل عراق، اظهار کرد : شهر ارومیه به عنوان یکی از 7 کشور برتر ایران در بخش های مختلف به ویژه عمرانی و گردشگری دارای ظرفیت های متعددی برای همکاری است.

در ادامه این دیدار نوروزمولد محمد، وزیرشهرداری و گردشگری اقلیم کردستان عراق با اشاره به نوپا بودن اقلیم کردستان عراق، تصریح کرد:استان اربیل در زمینه های مختلف عمرانی ، اقتصادی و فرهنگی نیازمند تجارب شهرداری ارومیه است .

وزیر شهرداری و گردشگری اقلیم کردستان گفت: در تلاش هستیم تا مراودات اقتصادی و فرهنگی خود را با شهر ارومیه افزایش دهیم .


157 پروژه آموزشی و پرورشی در دست اجرا در آذربایجان غربی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: تعداد پروژه‌های آموزشی و پرورشی در دست اجرای اداره‌کل نوسازی مدارس استان 157 پروژه با یک‌هزار و 169 کلاس درس و زیربنای بیش از 191 هزار مترمربع است.

فریبرز اسمعیل‌زاده در ارومیه با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای اداره کل نوسازی مدارس استان، اظهار داشت: تعداد پروژه‌های آموزشی و پرورشی در دست اجرای اداره کل نوسازی مدارس استان تعداد 157 پروژه با یک هزار و 169 کلاس درس و زیربنای بیش از 191 هزار مترمربع بوده که از محل اعتبارات عمرانی استانی و ملی در دست اجراست.

این مسئول اعتبارات عمرانی استانی را 443 میلیارد و 507 میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون از اعتبارات عمرانی استانی مبلغ 68 میلیارد و 890 میلیون ریال تخصیص یافته‌است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اضافه کرد: اعتبارات عمرانی ملی دستگاه اجرایی 391 میلیارد و 77 میلیون ریال بوده که تاکنون 157 میلیارد و 941 میلیون ریال تخصیص یافته‌است.

اسمعیل‌زاده با اشاره به پروژه‌های خیرساز در دست احداث اشاره و اعلام کرد: تعداد 48 مدرسه با 318 کلاس درس پروژه‌های خیرساز هستند که با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در حال احداث و تکمیل است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی از حمایت‌های خیرین در ساخت فضاهای آموزشی در استان تقدیر و قدردانی کرد و ادامه داد: مشارکت خیرین مدرسه‌ در توسعه فضای آموزشی و پرورشی مناسب و لازم بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به طرح ملی تخریب و بازسازی مدارس متذکر شد: از سال 85 شروع طرح ملی تخریب و بازسازی مدارس از 4 هزار و 11 کلاس تخریبی سهمیه استان براساس اعتبارات تخصیص‌یافته تا کنون یک هزار و 862 کلاس درس تخریب، بازسازی و تحویل ادارات آموزش و پرورش شده‌است.

اسمعیل‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 30 پروژه با بیش از 200 کلاس درس نیز نیمه‌تمام است، افزود: هر چند تعداد یک‌هزار و 849 کلاس درس تخریبی سهمیه باقیمانده استان است که در صورت نیاز تامین اعتبارات لازم در ادامه اجرای طرح تخریب و جایگزین خواهد شد.


پرداخت5400 میلیارد ریال بابت خرید گندم به کشاورزان آذربایجان غربی

مدیر شعب بانک کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی گذشته پنج هزار و 400 میلیارد ریال بابت خرید محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به گندم کاران استان پرداخت شد.

بهزاد نیکخواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به علت اینکه آذربایجان غربی جزو استان های آخر در فصل برداشت محصول گندم است، در زمان خرید محصول اعتباری برای پرداختبهای گندم باقی نمی ماند ولی در عوض کشاورزان استان های جنوبی به سرعت بهای گندم فروخته شده خود را دریافت می کنند و همین امر امسال نیز موجب تاخیر در پرداخت بهای گندم کشاورزان استان ما شد.

وی با بیان اینکه در عدم پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده متولیان خرید و بانک کشاورزیمقصر نیستند، اظهار کرد: وجوه خرید باید تخصیص یافته و واریز شود تا بانک نیز به موقع پرداخت کند.

وی اضافه کرد: سال آتی نیز عاملیت پرداخت وجود خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان نیز با بانک کشاورزی است.
نیکخواه با بیان اینکه هم اکنون 52 هزار 665 بیمه گذار در استان در بخش کشاورزی وجود دارد، گفت: در سال زراعی گذشته 177 میلیارد و 563 میلیون ریال غرامت بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی پرداخت شده است.



سهم عشایر آذربایجان غربی در صنایع دستی استان 20 درصد

بهرام زینال زاده اظهار داشت: عشایری که درآذربایجان غربیساکن هستند 103 هزار و 927 نفر را تشکیل می دهند که 15 هزار و 599 خانوار را شامل می شود.

وی تصریح کرد:عشایراستانبه ترتیب در شهرهای ماکو، چالدران، پلدشت، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و مهاباد سکنی دارند.

این مسئول افزود: عمده فعالیت خانوارهای عشایری دامداری، زراعت وصنایع دستیاست و دام رکن اساسی اقتصاد مناطق کوچ نشین را تشکیل می دهد و عشایر به همراه دام خود از یک نقطه با شرایط مناسب به نقطه ای دیگر با شرایط مناسب ییلاق و قشلاق می کنند.

مدیر کلامور عشایرآذربایجان غربی گفت: عشایر استان چهار درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و20 درصدصنایع دستی استان مربوط به عشایر است.

زینال زاده اظهار داشت: نزدیک به 2 میلیون واحد دامی حدود 20 درصد پروتئین استان مشتمل بر 13 هزار تن گوشت قرمز استان را تولید می کنند که 11.3 درصد گوشت تولیدی استان را شامل می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار