مدیر کل عشایر آذربایجان غربی گفت: امسال ۵۲ پروژه عمرانی ویژه عشایر کوچ رو در مناطق مختلف استان در حال اجرا است.
کد خبر: ۲۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴ 13 April 2015

به گزارش خبرنگار مهر، علی بهادری پیش از ظهر دوشنبه در جریان دیدار با فرماندار چالدران با بیان اینکه برای اجرای این طرح ها افزون بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود، اظهارداشت: تلاش می شود بخشی از طرح تا پایان امسال آماده افتتاح شوند.

وی مرمت و بازسازی ایل راه، بهینه سازی چشمه، احداث آبشخور، تامین آب شرب انسان و دام و تکمیل استخر و انتقال آب را از مهمترین اجرای این طرح ها عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از تخریب خاک و تبدیل زندگی عشایر از حالت سنتی به نیمه صنعتی، باید زمینه آسایش مردم را با اجرای طرح ساماندهی و اسکان عشایر فراهم کرد.

بهادری با بیان اینکه عشایر استان سالیانه با تولید ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، بیش از ۱۱ درصد گوشت قرمز تولیدی استان را تولید می کنند اعلام کرد: عشایر استان با دارا بودن بیش از دو میلیون راس دام به کار دامداری و تولید فرآورده‌های دامی مشغولند و سالانه حدود یک چهارم فرآورده‌های دامی استان را تولید می‌ کنند.

وی ادامه داد: سالیانه سایر فرآورده های دامی شامل شیر به میزان ۴۷ هزار و ۳۷۰ تن، پشم و مو به میزان دو هزار و ۸۸۰ تن و مقدار متناوبی کشک و روغن نیز توسط خانوارهای عشایری استان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

وی با اشاره به وجود ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه در جامعه عشایری استان اضافه کرد: استان آذربایجان غربی با دارا بودن نزدیک به ۱۵ هزار و ۶۰۰ خانوار و ۱۰۴ هزار نفر جمعیت عشایری از نظر تعداد عشایر چهارمین استان کشور است که در ۳۳۶ کانون توسعه مستقر هستند.

فرماندار چالدران نیز در این جسله با اعلام اینکه ۳۰ هزار نفر از عشایر شهرستان های شمال استان جهت چرای دام به مناطق ییلاقی این شهرستان کوچ می کنند، افزود: امسال در جهت حفظ مراتع و جلوگیری از تخریب مرتع به صورت جدی طرح تعادل دام و مرتع در این شهرستان اجرا خواهد شد.

کریم حسین زاده افزود: امسال در جهت تسهیل در عبور و مرور عشایر کوچ رو به شهرستان چالدران ۲۰ کیلومتر از ایل راههای این شهرستان با صرف اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال ساماندهی خواهد شد.

وی با بیان اینکه چالدران دارای ۱۷۰ هزار هکتار مرتع درجه یک و دو است گفت: متاسفانه همه ساله در کنار دام های موجود شاهد حضور جمعیت ۲۸ هزار نفری عشایر با بیش از ۴۰۰ هزار راس احشام شهرستانهای پلدشت، شوط و ماکو در مراتع این شهرستان هستیم ضروری این امر مورد توجه مسئولان باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار