معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی گفت: نزدیک به 62 هزار نفر در آذربایجان غربی زیرپوشش بیمه درمان کمیته امداد استان هستند.
کد خبر: ۳۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸ 06 May 2015

ابراهیم جعفری معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی استان در خصوص برنامه هایی بهداشتی گفت:بخش مهمی از خدمات این مجموعه به مبحث بهداشت مربوط می‌شود، بنابراین اولویت نخست آموزش خانواد‌ه‌ها با محوریت بهداشت در زمینه‌های مختلف است، به طوری که در سال 1393 نزدیک به 290 کلاس آموزشی 30 نفره در سراسر استان برگزار شد.

بر همین اساس به دنبال انتقال یافته‌های پزشکی، دانسته‌های درمانی و پیشگیری از بروز بیماری‌ و ناراحتی‌‌های مختلف به مددجویان زیرپوشش و خانواده آنها هستیم، به طوری که خانواده‌ها از این کارگاه‌های آموزشی تاکنون استقبال قابل توجهی به عمل آورده‌‌اند.

فضای فیزیکی همچنین امکانات خوداشتغالی و خودکفایی که با همت کارشناسان و مسئولان کمیته امداد استان برای مددجویان فراهم می‌شود، از نظر بهداشتی و رعایت شاخص‌های مطرح در این زمینه مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرند، تا سلامتی مددجویان به مخاطره نیفتد.

وی افزود:بخشی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی در شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر و مناطق روستایی ساکن می‌باشند، بنابراین در تامین هزینه‌‌ درمان این قشر از افراد به عنوان بیمه مکمل عمل می‌کنیم، و در تامین فرانشیزها، کالای پزشکی و ... در قالب بیمه مکمل کنارشان هستیم.

در حوزه درمان نیز کارشناسان، حامیان و مددکاران این مجموعه در کنار مددجویان خود قرار گرفته‌اند، به طوری که به اشکال گوناگون از جمله پیشگیری، بهداشت خانواده و توانمندسازی خانواده‌ها اهتمام می‌شود، همچنین ارتقای ضریب نفوذ بیمه به ویژه بیمه تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین اقدامات است.

بین خانواد‌ه‌های شهری مناطق مختلف آذربایجان غربی نزدیک به 62 هزار نفر زیرپوشش بیمه درمان کمیته امداد امام خمینی قرار گرفته‌اند، چراکه این مجموعه به عنوان یک نهاد بیمه‌گر برای صدور کارت درمان برای مددجویان خود اهتمام می‌کند.از طرف دیگر 50 پزشک خانواده در سطح استان و در 500 مرکز درمانی تخصصی، فوق تخصصی، پاراکلینیک و ... خدمات درمانی به مددجویان این مجموعه ارائه می‌دهد، تا جایی که هر مددجو را به پزشک خانواده خود ارجاع می‌دهیم.

کمیته امداد امام خمینی از سال 1387 سیستم پزشک خانواده را در مناطق مختلف کشور ازجمله استان ما به صورت عملی پیاده کرده، و در چند سال اخیر خدمات ارزشمندی به جامعه هدف خود با هدف ارتقای شاخص‌های سلامت ارائه کرده است.

جعفری در ادامه عنوان داشت:ورود و پذیرش خانواده‌ها به این سیستم با عنوان مددجو بر عهده معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد قرار گرفته است، تا اینکه بر اساس نیازها و ملزومات خانواده‌ها همچنین با لحاظ اختیارات کارشناسان به آنها در جهت محرومیت‌زدایی و توانمندسازی خدمت‌رسانی شود.

این مجموعه به گروه‌های مختلف اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار، زنان طلاق گرفته، معلولان، خانواده زندانیان، سالمندان، بیماران، ایتام و ... خدمات مختلف و مناسب با نیازهای آنها ارائه می‌دهد، به طوری که مردم نیکوکار استان همواره کنار کارشناسان این مجموعه هستند.

مددجویان و مددکاران همواره باید کمیته امداد را به عنوان گذرگاه موقت نه ایستگاه دائمی تلقی کنند، زیرا به دنبال برگزاری کارگاه‌های حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی برای مددجویان جهت توانمندسازی آنها و بی‌نیاز کردن‌‌شان به دیگران گام برداشته می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه تصریح نمود:طرح مددکار محوری یا مددکار خانواده با هدف پاسخگویی هرچه‌بهتر به مددجویان و آشنایی مددکار با کوچکترین مشکلات خانواد‌ه‌های زیرپوشش و حمایت از آنها به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، بنابراین به هر مددکار در مجموع 850 پرونده تحویل شده است، تا امور خانواد‌ه‌های زیرپوشش خود را با دقت و حساسیت کافی پیگیری کند.

جعفری در خصوص نحوه کمک اقشار مختلف مردم گفت:اقشار مختلف جامعه به اشکال گوناگون اعم از هدایای نقدی، غیرنقدی و کمک‌‌های یدی و ... می‌توانند جهت کم‌کردن از دردها و آلام مددجویان به کارشناسان کمیته امداد استان یاری برسانند، به طوری که رسانه‌های جمعی در اعتمادسازی بین مردم و جذب حامی ایفاگر نقش اساسی هستند.

با توجه به اینکه امکان توانمندسازی بعضی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه مانند سالمندان وجود ندارد، برای حمایت مالی و عاطفی آنها اقشار مختلف مردم باید به یاری کمیته امداد بشتابند، کما اینکه تاکنون همدلی و همکاری مضاعفی بین مردم و مسئولان استان شاهد بوده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار