کد خبر: ۱۴۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸ 15 December 2015
امروز پس از کش و قوس های فراوان پرونده ی PMD با تصویب قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شد.

اهمیت این روز در تاریخ مذاکرات هسته کمتر از فرایند وصول به برجام نیست. دلایل زیادی برای حرف وجود دارد ولی مهمترین دلیل بسته شدن پرونده ی هسته ای ایران پس از 12 سال آن هم با بهانه های خطرناک که حمایت 6 قدرت موثر جهانی را داشت بدون جنگ و خونریزی بود.
همه به خاطر داریم که آمریکا و متحدانش تنها به صرف وجود تاسیسات سلاح های شیمیایی آن هم در زمانی بسیار کوتاه مجوز حمله به عراق را به دست آوردند و بعدا مشخص شد که این اتهام ها گمانه زنی پیش نبود. خاطرات بازجوی صدام حسین نیز حاکی از آن است که آمریکا می دانسته است که صدام سلاح شیمیایی ندارد ؛ ولی با دسیسه چینی و همراه ساختن قدرت های جهانی و منطقه ای به عراق حمله نمود.
در پروتده هسته ای ایران آمریکا و متحدانش با استفاده از ظرفیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی آن بودند که به افکار عمومی بقبولانند که ایران به دنبال سلاح اتمی است. آنها تمام تلاش شان همین بود که اجماع جهانی علیه ایران شکل دهند.صد البته توان نظامی ایران و قدرت مردمی نظام جمهوری اسلامی عامل بازدارنده ای برای هر نوع تهدید نظامی بوده و در آینده نیز خواهد بود و به همبن دلیل قدرت های جهانی روند تضعیف توان اقتصادی ایران را نشانه گرفته بودند .حتی در مذاکرات هسته ای و بعد از به قدرت رسیدن دولت تدبیر و امید که نشانه تدبیر سیاسی-اقتصادی در فضای اجتماعی کشور شکل گرفت؛ باز آنها اقتصاد رو به رشد ایران را نشانه گرفتند و برنامه ریزی کردند که با کاهش قیمت نفت به نوعی مانع افزایش درآمدهای نفتی ایران در فضای پسا تحریم  گردند!
بنابرین قدرت های غربی در مصاف با ایران تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا از تبدیل ایران به یک قدرت جهانی جلوگیری کنند و ما هرگز اعتمادی به این قدرت ها نداریم.چون حتی در زمان مذاکرات هسته ای نشان داده اند که برای گرفتن امتیاز از ایران به هر روشی روی آورده اند. به همین دلیل اهمیت رخداد امروز بیش از هر رویداد سیاسی دیگری خود را نشان می دهد. آمریکایی که افتخار می کرد با تصویب تحریم های فلج کننده ایران را به زانو در خواهد آورد ؛ اکنون خود در مقابل دیپلماسی دولت تدبیر و امید به زانو در آمده است.
اقتصادی که از توزیع نقدی پول و جیره خور پروری می خواهد به سوی اقتصاد مقاومتی حرکت کند و با افزایش تولید داخلی سهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص دهد.
به اعتقاد نگارنده آن چه که امروز اتفاق افتاد اوج قدرت دیپلماسی کشور بود و سایه تهدیدات زیادی را از کشورمان دور ساخت .
خوشبختانه می توان با جرات و جسارت ادعا نمود که با سیاست عزت، حکمت و مصلحت  دکتر روحانی مهمترین وعده انتخاباتی دولت محقق شد. این وعده از آن جهت مهم است که هم سانتریفیوژ ها خواهند چرخید و هم چرخ های اقتصاد و صنعت ایران!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار