کد خبر: ۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ 28 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از دورنانیوز، نبود نشریات فعال و مردم محور یکی از بزرگ ترین مشکلات و دغدغه های اکثر شهرستان های استان آذربایجان غربی در حوضه فرهنگی بوده و اندک نشریات موجود نیز متاسفانه بعد از مدتی فعالیت به سبب نبود بودجه، عدم حمایت از سوی ارگان ها و مشکلات پیش آمده از سوی برخی جریانات از چرخه فعالیت به کنار رفته و از فعالیت فرهنگی باز می مانند.

یکی از نشریاتی که فعالیت های خود را متوقف نمود و عملا شهر سلماس را تبدیل به شهری فاقد هرگونه نشریه محلی کرد، بالاخره با انتخاب نام آنا وطن(امید سابق) به عرصه مطبوعات استان بازگشته و جانی دوباره به فضای رسانه ای این شهرستان و استان بخشید.

«جای خالی نشریه در سلماس بسیار محسوس بود،سلماس که یکی از نامی ترین شهرها در منطقه در عرصه های سیاسی می توان نام برد.

با نگاهی به شمارگان قبلی این نشریه پر محتوا بودن آن را می توان درک کرد،ولی با مدیریت بهتر در حین غنی بودن محتوا می توان نشر منظم آن را نیز حفظ کرد.امروزه نشریات محلی بسیاری به این معضل گرفتار گشته اند.

حکایت مطبوعات محلی حکایت دارا و ندار شده است،اصلی ترین مشکلات این نشریات را همان عدم حمایت مالی و توجه نکردن به قابلیت ها می توان نامید،در صورتی که با حمایت مستدام مسئولین و مدیران اجرایی و فرهنگی و حتی شرکت ها و موسسات تجاری و کارخانجات این مشکلات برطرف خواهند شد.

یکی دیگر از مشکلات نشریات محلی، صفحه آرایی و ویراستاری آن می باشد. عدم تقسیم صفحات بین طراحان و گذاشتن بار سنگین طراحی کل صفحات بر عهده یک طراح زمان زیادی را مطالبه می کند و به درازا کشیدن طراحی و صفحه آرایی باعث فاصله انداختن بر چاپ و نشر آن می گردد.

از سوی دیگر اکثر هیات تحریریه و خبرنگاران نشریات محلی محروم از هر گونه بیمه و حمایت هستند و بعضا بصورت حق التحریر و یا بدون هیچ چشم داشتی قلم در دست می گیرند.

کمبود نیروی حرفه ای در حوزه خبرنگاری نیز یکی از کاستی های نشریات می باشد که در اینجا وزارت فرهنگ و ارشاد می بایست با اعزام نیرو به استانها مقدمات آموزش تخصصی را فراهم آورد.

کاهش یارانه مطبوعاتی و افزایش چند برابری نرخ کاغذ تمایل به انتشار رسانه های مکتوب را به حد اعلایی پایین آورده است.

نشریات محلی همانطور که از نامشان پیداست بایستی حمایت محلی نیز داشته باشند تا زنده بمانند، در این راستا تنها راه حیات آنها حمایت همه جانبه مالی و معنوی مسئولین شهری و استانی و تخصیص بودجه تقسیم شده بین حامیان متعدد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار