بررسی استفاده کودکان از ابزار تکنولوژی
کودکان بیش از همه در معرض خطر ناشی از استفاده بی رویه از وسایل سرگرمی و ارتباطی هستند.استفاده بیش از حد از تکنولوژی موجب مشکلات ذهنی در کودکان می‏ شود .
کد خبر: ۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶ 02 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،زندگی امروزی بسیار متفاوت تر از زندگی دوران گذشته است.پدران و پدر بزرگان ما در دورانی که بسیاری از کارهای روزمره به دخالت مستقیم نیروی انسانی بستگی داشت بسر میبردند.انجام کارها با سرعت کمتری صورت میپذیرفت و تعاملات بین افراد بصورت رودرو بود

خانواده معنای کاملتری داشت و همبستگی فامیلی محکمتر بود.بیشتر اوقات فراغت مردم در کنار هم و درهم صحبتی با هم میگذشت.احساس وابستگی به همدیگر بیشتر بود .اعضای خانواده فرصت کافی برای کنار هم بودن داشتند و از اینکه کنار هم هستند احساس لذت و خوشبختی میکردند.

اما با گذشت زمان و ورود تکنولوژی به جامعه انسانی و رسوخ آن در زندگی خصوصی افراد ،سبک زندگی را متحول ساخت.

در عصر تکنولوژی ،کارها بسرعت انجام میگیرد.از تعاملات رودرو کاسته شده و تکثر افکار و اندیشه ها در خانواده ها بوجود است.خانواده ها خیلی کم فرصت کنار هم بودن را تجربه میکنند.گاهی اوقات با اینکه در کنار هم شام میخورند ،چایی مینوشند اما باز هرکدام در دنیای خود سیر کرده و از هم دور هستند.

ابزار تکنولوژی،نوعی فرد گرایی و جمع گریزی بوجود آورده است.اکنون افراد هر خانواده ایی به یکی از ابزار رسانه مانند گوشی همراه،تبلت و یا لپ تاپ مجهز میباشند.و به همین خاطر هر کدام در گوشه ایی سرگرم بازی با یکی از وسایل مذکور بوده و با دیگری کاری ندارد.

در این بین کودکان بیش از همه در معرض خطر و بروز برخی مشکلات ناشی از استفاده بی رویه از این وسایل هستند.هر انسانی باید در سنین کودکی به شکل صحیحی اجتماعی شدن را یاد بگیرد تا در بزرگ سالی بتواند ارتباط صحیحی با دیگران برقرار کند.

اما ابزار سرگرمی و ارتباطی سرعت اجتماعی شدن را کند کرده است.دیگر افراد جامعه به آداب ورسوم گذشته و قوانین ارتباطات اجتماعی اهمیت زیادی قائل نیستند و آنگونه رفتار میکنند که دوست دارند.

از نظر کارشناسان اجتماعی و روانشناسی،استفاده بی رویه و بی برنامه کودکان از ابزار ارتباطی و سرگرمی (تبلت،گوشی هوشمند و لپ تاپ)میتواند مشکلات متعددی بهمراه داشته باشد.از جمله این مشکلات عبارت است از :

آسیب به مغز در حال رشد

مغز در 0-2 سالگی سه برابر می شود و رشد آن تا 21 سالگی ادامه می یابد. میزان رشد مغز در دوره‏های اولیه به محرک‏های محیطی بستگی دارد. با این حال، محرک‏هایی که توسط تکنولوژی‏هایی نظیر موبایل و تبلت و ابزارهای بازی ایجاد می‏ شوند، پیامدهایی نظیر کاهش توجه، تأخیرهای شناختی، مشکلات یادگیری یادگیری و کاهش توانایی کنترل خود به دنبال دارد.

تأخیر در رشد

کودکانی که از این تکنولوژی ها استفاده می‏کنند، تحرک کمتری دارند و این باعث تأخیر در مراحل رشد می‏شود، امروزه از هر سه کودکی که وارد مدرسه می شوند، یک نفر دچار چنین مشکلاتی هست.

چاقی همه‏ گیر

در میان کودکانی که اجازه دارند ابزارهای تکنولوژیک خود را وقت خواب با خود داشته باشند، 30 درصد چاقی بیشتر» دیده می‏شود. این نگرانی به قدری جدی است که برخی معتقدند «کودکان قرن بیست و یکم نخستین نسلی‏اند که ممکن است بسیاری از آنها کمتر از والدینشان عمر کنند.»

کم خوابی

استفاده زیاد کودکان از ابزارهای تکنولوژیک، خصوصاً به هنگام خواب، باعث اختلال در برنامه خواب و کم خوابی می‏شود. این نکته باعث تأثیر قابل توجه در نمرات درسی کودکان شده است. نکته مهم اینکه 60% از والدین استفاده کودکان خود از تکنولوژی را تحت نظر ندارند.

بیماری‏های ذهنی

استفاده بیش از حد از تکنولوژی موجب مشکلات ذهنی در کودکان می‏ شود که افسردگی و اضطراب از آن جمله ‏اند.

خشونت

در رسانه های امروز، خشونت فیزیکی به نحو قابل ملاحظه ‏ای گسترده است. طبعاً، کودکانی که در معرض چنین محتوایی هستند متأثر خواهند شد و خشونت بیشتری بروز خواهند داد.

جنون دیجیتال

سرعت بالای رسانه‏ ها باعث مشکل در توانایی کودکان در «توجه، تمرکز و حافظه» می‏ شود و این امر اختلال در یادگیری را به دنبال دارد. می‏ توان از این امر به «جنون دیجیتال» یاد کرد.

اعتیاد

به میزانی که والدین وقت بیشتری را با ابزارهای تکنولوژی صرف می‏کنند، از فرزندانشان فاصله می‏گیرند. در نتیجه، کودکانی که تنها مانده‏اند، به ابزارهایی که در دسترس دارند وابسته می‏ شوند و به مرور این وابستگی به اعتیاد می‏ گراید. این است علت آنکه «از هر 11 کودک 8-18 ساله، یک نفر به تکنولوژی معتاد است.»

انتشار تشعشعات

تأثیر امواجی که موبایل‏ها تولید می‏کنند نگرانی‏ هایی برانگیخته است. برای مثال، سازمان بهداشت جهانی در می 2011 آنها را از جهت خطری که دارند در گروه 2B گنجانده است. نکته مهم این است که محققانی بر خطر مضاعف این امواج برای کودکانی که مغز آنها در حال رشد است تأکید کرده ‏اند و گاه دلایل مستقلی مبنی بر خطر این امواج برای کودکان ارائه داده اند.

لذا ریس رُوان که خود کاردرمانگر بیماری‏های کودکان در آمریکا است،استدلال می‏کند که باید استفاده کودکان زیر 12 سال از موبایل، تبلت و ابزارهای مشابه ممنوع شود. رُوان به استناد فرهنگستان آمریکایی بیماری‏های اطفال و انجمن کاناداییِ بیماری‏های اطفال توضیح می‏دهد که «کودکان 0-2 سال نباید هیچ دسترسی به تکنولوژی داشته باشند، استفاده 3-5 ساله‏ ها به یک ساعت در روز محدود شده و 6-18 ساله‏ ها محدود به 2 ساعت در روز باشد.

همچنین باید گفت :استفاده از ابزار سرگرمی و بازی امروزی خلاقیت و تفکر را از کودکان میگیرد.آنها را تصویر گرا میکند.کودکانی که وقت بیشتری برای اینگونه ابزار صرف میکنند کمتر به خود زحمت تجسم ذهنی و تخیل میدهند .چرا که بیشتر مغز خود را به تصویر متمرکز کرده اند.

بنابراین طبق توصیه کارشناسان ،باید کودکان را در استفاده از این وسایل محدود به زمانهای مشخص نمود و کودک را بیشتر در بازیهای جمعی درگیر کرد و مجبور به استفاده از فکر و خلاقیت خود در بازی نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار